گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۱۹ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۱۴۵ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۱۱۳۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۶۵۲۲۵ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٣٩٦/٨/٢٣ - ۵۷۹ مورد

35 مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در 3 ماه

شنبه ١١ دی ١٤٠٠ ساعت ١٠:٣٠ ق.ظ   ( بازدید : 289 نفر )


در 3 ماه گذشته پایگاه‌های اورژانس 115 استان به 35 مورد مأموریت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اعزام شدند.

 

به گزارش پایگاه خبری وبدا، رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر اظهارکرد: گاز مونوکسیدکربن، یک گاز بی‌رنگ و بدون بوست.

«تقی دولت آبادی» افزود: آبگرمکن، اجاق، گاز آشپزخانه، بخاری و خودرو می تواند گاز مونوکسید کربن تولید کند. وی با اشاره  به این که این گاز از سوختن ناقص مواد حاوی کربن و ترکیب شدن آن ها با اکسیژن ایجاد می‌شود، اضافه کرد: مونوکسیدکربن در منازل، بیشتر از سوختن مواد نفتی مانند گاز شهری، نفت و بنزین ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: نداشتن تهویه مناسب یا بسته شدن دودکش‌ها در این وسایل باعث سوختن ناقص مواد نفتی می شود و انسان را در معرض خطر مسمومیت با مونوکسیدکربن قرار می‌دهد؛ به عنوان نمونه اگر خودرو را در یک پارکینگ با فضای بسته و در بسته روشن کنید، باید منتظر مسمومیت با مونوکسیدکربن باشید و حدود 10 دقیقه طول می‌کشد تا این گاز در جریان خون شما ظاهر شود.وی تهوع و استفراغ، ضربان نامنظم قلب، افزایش تعداد تنفس، حالت گیجی و منگی، خواب آلودگی و تنفس مشکل را از جمله علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن ذکر کرد و ادامه داد: در برخی موارد، تشنج و افت سطح هوشیاری نیز ایجاد می‌شود.

«دولت آبادی» افزود: در صورت وجود علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، باید سریعاً فرد را به فضای باز انتقال و در معرض هوای آزاد قرار داد و با اورژانس 115 تماس گرفت.

وی یادآور شد: بررسی دودکش ها و هواکش ها  به صورت منظم، نصب دستگاه های اخطار دهنده مونوکسید کربن در منزل، کنترل دستگاه های حرارتی منزل، امتناع از روشن کردن خودرو، موتور سیکلت و وسیله نقلیه خود در گاراژ با در بسته و تعبیه دریچه تأمین هوای وسایل گازسوز از جمله مواردی است که در پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌توان به آن توجه کرد.


منبع : مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.





جستجو
آرم اورژانس115 (۸۰۲۱ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...