گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۷ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۱۷۳ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۱۰۸۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۶۵۳۱۶ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٣٩٦/٨/٢٣ - ۵۷۹ مورد

یک گزارش جالب از مزاحمین تلفنی

دوشنبه ١٦ تیر ١٣٩٣ ساعت ١١:٢٧ ق.ظ   ( بازدید : 1252 نفر )


مزاحمان تلفني چند درصد از تماس‌هاي اورژانس115 آتش‌نشاني، و فوريت‌هاي پليسي را تشكيل مي‌دهند؟

در حالي سازمان‌هاي ارائه دهنده خدمات و فوريت‌ها همچون اورژانس، آتش‌نشانی، پليس و ... كه براي ثانيه‌هاي رسيدن به محل حادثه نيز برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي انجام مي‌دهند با معضلي به نام «مزاحمان تلفني» مواجه هستند كه به گفته كارشاسان 95 درصد از مزاحمان از مشكلات رفتاري و رواني رنج مي‌برند و كاستي‌هاي فرهنگي باعث اين گونه رفتارهاي بيمارگونه شده است. از سوي ديگر با توجه به اين كه مزاحمت تلفني، كاري براي پركردن اوقات فراغت است بيم آن مي‌رود كه با تعطيلي مدارس شاهد افزايش مزاحمان تلفني براي دستگاه‌ها باشيم.

حسن عباسي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه در سال گذشته سه ميليون و 636 هزار و 846 تماس با مركز فوريت‌هاي پزشكي (115) تهران گرفته شده، گفت: از كل تماس‌هاي دريافتي، 66/49 درصد تماس‌ها را مزاحمان تلفني تشكيل مي‌دهند.


صاحبان ايرانسل و مردان بيشترين مزاحمان تلفني اورژانس تهران را تشكيل مي‌دهند

وی با بيان اينكه 18/9 درصد از تماس‌هاي مزاحمان تلفني اورژانس تهران را مالكان شركت ايرانسل تشكيل مي‌دهند، می گوید که بيشترين مزاحمان اورژانس تهران را مالكان ايرانسل تشكيل داده و متاسفانه شركت مخابراتي ايرانسل، هيچ كمكي مبني بر قطع يا اخطاريه به مالكان اينگونه خطوط نمي‌كند.

مديرروابط عمومي اورژانس تهران در مورد جنسيت مزاحمان تلفني اورژانس تهران گفت: از آنجايي كه اپراتورهاي مركز فوريت‌هاي پزشكي تهران را زنان تشكيل مي‌دهند، عمده مزاحمان تلفني مردان هستند.

وي در تتشریح خاص‌ترين مزاحمان تلفني مركز 115 به تماس مكرر پيرزني 80 ساله اشاره كرد و گفت: اين پيرزن در هر تماس عنوان مي‌كرد كه دچار افت فشار خون و ديگر مشكلات كهنسالي شده است اما هنگامي كه تكنيسين‌هاي اورژانس براي بررسي وضعيت جسماني او به منزلش مراجعه مي‌كردند، اين پيرزن به دليل كمبود محبت، با تكنيسين‌هاي اورژانس صحبت مي‌كرد تا از تنهايي دربيايد.

عباسي افزود: چندي پيش نيز با بررسي سوابق، مشخص شد كه فردي در طول يك سال هفت هزار مرتبه با اورژانس تهران تماس گرفته و با ارائه گزارش‌هاي كذب، قصد ايجاد مزاحمت براي مركز فوريت‌هاي پزشكي را داشت كه با شكايت اورژانس تهران اين مساله رفع شد.


مزاحمت 8 ساله جوان بي‌خانمان براي اورژانس

وي در ادامه به تماس‌هاي مكرر جواني بي‌خانمان اشاره كرد و گفت: اين فرد كه بيش از 8 سال است با تماس‌هاي مكرر خود به اورژانس باعث مزاحمت مي‌شد، هربار در يكي از نقاط شهر به خصوص در محلات شمالي تهران، به گونه‌اي وانمود مي‌كند كه دچار تشنج شده و از مردم طلب كمك مي‌كند و تكنيسين‌هاي اورژانس نيز پس از حضور در صحنه حادثه متوجه مي‌شوند كه اين بيمار فردي نيست جز جوان بي‌خانماني كه مدتي است اين روند را در پيش گرفته است.


تلفن‌هاي عمومي يكي از ابزارهاي مزاحمت براي اورژانس تهران هستند

عباسي با بيان اينكه تلفن‌هاي عمومي نصب شده در سطح پايتخت نيز يكي ديگر از ابزارهاي افراد براي ايجاد مزاحمت براي اورژانس تهران است، گفت: تلفن‌هاي عمومي به گونه‌اي طراحي شده كه بدون پرداخت پول يا واردكردن كارت، با فشار يك دكمه به مركز فوريت‌هاي پزشكي تماس گرفت كه گاها ديده مي‌شود، مزاحمان تلفني، از تلفن‌هاي عمومي استفاده مي‌كنند.

وي با بيان اينكه ميانگين سني مزاحمان تلفني اورژانس تهران، نوجوانان 10 تا 20 سال هستند، گفت: در مواردي ديده مي‌شود كه نوجوانان با تماس با مركز 115 اعلام وضعيت اضطراري كرده، به‌گونه‌اي كه آمبولانس به محل حادثه اعزام مي شود و اما پس از رسيدن ماموران اورژانس به محل حادثه مشخص مي‌شود كه تعدادي از كودكان با تماس با 115، گزارش غلط اعلام كرده و باعث خارج شدن آمبولانس از آشيانه شده‌اند و در مواردي نيز ديده شده است كه نوجوانان پس از حضور تكنيسين اورژانس در محل ياد شده براي امدادگران دست تكان داده و به آنان مي‌خندند.

عباسي در ادامه می‌گوید که معمولا مزاحمان در ساعات 12 -14 ظهر، 19 – 17:30 و 20 تا 24 که اوج کار اورژانس تهران است تماس می گیرند.

با تعطيلي مدارس مزاحمان تلفني افزايش مي‌يابند

مديرروابط عمومي اورژانس تهران با بيان اينكه با تعطيل‌شدن مدارس بيم افزايش مزاحمان تلفني نيز وجود دارد، گفت: بيشتر مزاحمان مركز اورژانس تهران را نوجوانان تشكيل مي‌دهند كه پس از خروج از مدرسه و براي تفريح، اقدام به ايجاد مزاحمت براي اورژانس مي‌كنند كه اميد است مسوولان آموزش و پرورش چاره‌اي براي اين مشكل بينديشند.

وي در مورد برخي از رفتارهاي مردم در هنگام انجام ماموريت تكنيسين‌هاي اورژانس به ايسنا گفت: چندي پيش تكنيسين‌هاي اورژانس در حال انتقال بيماري به يكي از بيمارستان‌هاي تهران بودند كه سرنشين يك دستگاه خودرو سواري پرشيا، اقدام به مسدودكردن مسير حركت آمبولانس كرد.راننده آمبولانس با دادن علامت‌هاي مختلف سرانجام توانست از سرنشين اين خودرو پيشي بگيرد، پس از مدتي، سرنشين اين خودرو با مسدودكردن مسير آمبولانس اقدام به درگيري با راننده كرده و با استفاده از شوكربرقي يكي از تكنيسين‌ها را از ناحيه چشم و صورت دچار مصدوميت شديد كردند.

عباسي با بيان اينكه ايجاد مزاحمت براي دستگاه‌هاي خدمت‌رسان و حساسي همچون اورژانس تهران تبعات متعددي در بر دارد، گفت: گاها ديده شده، آمبولانس به همراه تيم درماني به دليل اعزام به گزارشي اشتباه از آشيانه خارج شده و در اين هنگام حادثه‌اي حقيقي رخ داده است كه براي پوشش اين حادثه، مجبور شده‌ايم كه آمبولانسي دورتر از محل حادثه به محل اعزام كنيم كه اين مساله سبب افزايش زمان حضور تكنيسين‌هاي اورژانس به محل حادثه شد.

برخورد شركت مخابرات با مزاحمان هدفمند اورژانس

مديرروابط عمومي اورژانس با بيان اينكه اورژانس تهران از مزاحمان شكايت خواهد كرد گفت: با هماهنگي‌ شركت مخابرات، همراه اول، مزاحماني را كه به صورت هدفمند براي اين مركز ايجاد مزاحمت مي‌كنند، برخورد مي‌كند.

با این حال او در ادامه این گفت وگو عنوان م‌ي‌کند که اورژانس تهران پیگیر مسئله حل مزاحمان تلفنی است بگونه‌ای که چندي پيش نيز فردي كه به بهانه‌ واهی دیررسیدن به آمبولانس اورژانس 115 قم آسیب رسانده بود از سوي شعبه 110 دادگاه عمومی (جزایی) قم به شش ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محكوم شد.


98درصد تماس‌ها با آتش‌نشاني غيرمرتبط است

پیمان نیكبخت، رئیس ستاد فرماندهی 125 نیز در اين خصوص با بیان اینكه سازمان خدمات ایمنی شهر تهران نیز همانند اورژانس با معضل مزاحمان تلفنی روبروست به تماس روزانه پنج هزار نفر با سامانه ۱۲۵ اشاره کرد و به ايسنا گفت: این در حالی است كه در میان این پنج هزار تماس تنها دو درصد از تماس ها عملیاتی می شود و ۹۸ درصد از تماس های تلفنی غیرمرتبط با فعالیت های آتش نشانی است.

نیكبخت با بیان اینكه عمده تماس ها با سامانه ۱۲۵ مزاحمتی است، گفت: میانگین سنی مزاحمان تلفنی سازمان آتش نشانی گروه سنی نوجوانان و جوانان هستند.

رییس ستاد فرماندهی ۱۲۵ با بیان اینكه ترافیك تماس های تلفنی با سامانه ۱۲۵ مقارن است با زمان تعطیلی مدارس، گفت: بیشتر تماس های مزاحمان تلفنی از ساعت ۱۷ كه عمدتا زمان تعطیلی مدارس است، تا ساعت ۲۲ ثبت شده است.

وی با بیان اینكه تلفن‌های عمومی نصب شده در سطح پایتخت نیز یكی دیگر از ابزارهای افراد برای ایجاد مزاحمت برای سازمان آتش‌نشانی پایتخت است، گفت: تلفن‌های عمومی به گونه‌ای طراحی شده كه بدون پرداخت پول یا واردكردن كارت، با فشار یك دكمه به این مركز تماس گرفت كه گاها دیده می شود، مزاحمان تلفنی، از تلفن‌های عمومی استفاده می‌كنند.

نیكبخت همچنین با انتقاد از عملكرد شركت مخابراتی ایرانسل گفت: از زمانی كه شركت مخابراتی ایرانسل در سطح تهران به صورت گسترده فعالیت خود را آغاز كرده است افراد به راحتی می‌توانند با تماس با این سامانه مزاحمت ایجاد كنند.

ایرانسل برای كنترل یا قطع ارتباط مزاحمان كمكی نمی‌كند

وی با بیان اینكه مزاحمان اكثرا از تلفن‌های همگانی و خطوط ایرانسل تماس می‌گیرند، گفت: تماس‌های تلفنی مزاحمان از خطوط ایرانسل بسیار زیاد است و شركت ایرانسل نیز برای كنترل یا قطع ارتباط مزاحمان كمكی به این سازمان نمی‌كند.

نیكبخت با اشاره به نشست اخیر مسئولان آتش‌نشانی با مسئولان همراه اول گفت: در این جلسه مقرر شد كه مسئولان مخابرات استان تهران (همراه اول) با مزاحمان سامانه ۱۲۵ برخورد كنند. اما شركت مخابراتی ایرانسل بر این باور است كه در عالم تجارت مشتریان خود را از دست خواهد داد و برهمین اساس كمكی به سازمان آتش‌نشانی نمی‌كند.

8 هزار بار تماس زنی با آتش نشانی

رییس مركز فرماندهی ۱۲۵ نیز در توضیح خاص‌ترین مزاحمان تلفنی مركز ۱۲۵ به تماس های مكرر زنی اشاره كرد و گفت: این زن در سال گذشته 8000 بار با مركز ۱۲۵ تماس گرفته و اقدام به فحاشی و آزار و اذیت اپراتورهای این مركز می‌كرد.

وی با بیان اینكه آمارها نشان می‌دهد این زن در یك روز كاری بیش از ۹۰۰ بار با این مركز تماس گرفته است گفت: سرانجام مسئولان این مركز تصمیم گرفتند تا برای برطرف كردن این مشكل با این زن صحبت كرده و توانستند با صحبت‌كردن با این زن كه قصد داشت مسائل روانی خود را حل كند مشكلات را رفع كنند.

مزاحم دروغگو اسیر كوهستان شد

نیكبخت همچنین به تماس ۹۰۰ باره جوانی اشاره كرد و گفت: سال پیش جوانی با استفاده از شماره‌های شركت مخابراتی ایرانسل حدود ۹۰۰ بار با مركز فرماندهی آتش‌نشانی تماس گرفت و هر بار نیز با اعلام گزارش كذب ماموران را به محل‌های اعلام شده اعزام می‌كرد كه سرانجام در یكی از روزهای زمستان بار دیگر این جوان با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته و اعلام می كند كه در كوهستان گرفتار شده است.

وی افزود: با وجود آن كه اپراتورهای سامانه ۱۲۵ شماره این فرد را شناسایی كرده بودند اما با این حال نیروهای عملیاتی به محل اعلامی اعزام و نهایتا این جوان پس از ۹۰۰ بار مزاحمت گزارشی صحیح اعلام كرد و توسط گروه نجات از كوهستان نجات یافت.

به گفته نیكبخت این جوان پس از نجات از كوهستان به مركز فوریت‌های آتش‌نشانی آمد و از اپراتورهای این مركز عذرخواهی كرده است.

وی با بیان اینكه میانگین سنی مزاحمان تلفنی این مركز را بیشتر نوجوانان و جوانان تشكیل می دهند، می‌گوید: درصد كمی از مزاحمان سامانه ۱۲۵ به صورت تعمدی اقدام به ایجاد مزاحمت كرده و مردم از روی شادی اقدام به این كار می كنند.


مقوله ایمنی در مدارس مغفول مانده است

وی با بیان اینكه گاها دیده شده است در پی وصول گزارشی كذب نیروهای عملیاتی كه شامل ۱۵ آتش نشان می‌شوند از آشیانه خارج شده‌اند اذعان کرد که ممكن است در زمانی كه آتش‌نشانان برای پوشش حادثه‌ای كذب از ایستگاه خارج می‌شوند اتفاقی در محدوده حوزه استحفاظی آتش‌نشانان آن ایستگاه رخ دهد و از آنجایی كه آتش‌نشانان آن ایستگاه در پی گزارش كذب از ایستگاه خارج شده‌اند سازمان آتش‌نشانی مجبور شود برای پوشش حادثه رخ داده از آتش‌نشانان ایستگاه های دیگر استفاده كند كه این زمان حضور امدادگران در صحنه حادثه را افزایش می‌دهد.

نیكبخت با بیان اینكه با تعطیلی مدارس در تابستان شمار مزاحمان تلفنی سامانه ۱۲۵ نیز افزایش می‌یابد عنوان کرد که والدین، مربیان مدارس و مسئولان آموزش و پرورش نقش بسزایی در آموزش كودكان ایفا می‌كنند و باید پذیرفت كه توجه به مقوله ایمنی در مدارس مغفول مانده است.

آتش‌نشانی همدم خوبی برای افراد مسن نیست

وی با بیان اینکه رنج سنی مزاحمان تلفنی آتش‌نشانی نوجوانان و جوانان و بیشتر آقایان هستند تا خانم‌ها گفت که بروز این پدیده نشان مي‌دهد که نتوانسته‌ایم حساسیت موضوع را در جامعه نشان دهیم. متاسفانه در سیستم آموزشی نیز به این مسائل اهمیت زیادی داده نشده است.

او در پاسخ به این پرسش که مزاحمان تلفنی بیشتر چه مسائلی را در پشت تلفن مطرح می‌کنند، اظهار کرد: شکل مزاحمت‌ها فرق می‌کند اما بیشتر فحاشی است و مزاحمان فکر می‌کنند که با فحاشی و بی‌ادبی راحت و ارضا می‌شوند. از سوی دیگر برخی از افراد مزاحم نیز مسن هستند که به خاطر تنهایی با مراکزی چون آتش‌نشانی تماس و به دنبال همدم هستند.

تماس روزانه 2500 مزاحم تلفني با 110

به گزارش ایسنا با این وجود بنظر می‌رسد که پلیس وضعیت بهتری به مانند دو سازمان یاد شده دارد چرا که همانگونه كه سرهنگ كريمي، معاون عملیات پلیس پایتخت عنوان کرد مركز 110 با هماهنگي اداره حقوقي پليس تهران اقدام به طرح شكايت از مزاحمان كرده و با هماهنگي‌ قضايي و شركت‌هاي مخابراتي رسيدگي به پرونده مزاحمان تلفني مركز 110 با جديت انجام مي‌گيرد و در مواردي كه مخابرات اقدام به قطع خط شماره مزاحمان مي‌كند، مزاحمان براي رفع اين مشكل بايد به اداره حقوقي پليس فاتب مراجعه كرده تا قطع‌شدگي تلفن اين افراد رفع شود.

هرچند وی عنوان کرد که به صورت ميانگين روزانه 25 الي 30 هزار تماس با مركز فوريت‌هاي پليسي 110 برقرار مي‌شودکه از این میان حدود دو هزار و 500 تماس مزاحمتی است که بيشتر اين افراد اخبار كذب ارائه مي‌كنند؛ البته شماره‌هاي تكراري مزاحمان براي پليس مشخص شده و اقدامات پليسي براي پيگيري اخبار صورت نمي‌گيرد.

كريمي با بيان اينكه اوج زمان تماس مردمي با مركز فوريت‌هاي پليسي 110، ساعت 18 تا 22 است گفت: بيشتر تماس‌هاي مزاحمان تلفني در ساعت 12 الي 14 كه زمان تعطيلي مدارس نيز هست، ثبت شده است.

خاص‌ترين مزاحمان تلفني مركز 110

وي در توضيح خاص‌ترين مزاحمان تلفني مركز 110 به تماس‌هاي مكرر شهروندي اشاره كرد و گفت: اين فرد 42 مرتبه با مركز فوريت‌هاي پليسي 110 تماس گرفته و هرباره با اعلام خبر كذب وقوع نزاع و درگيري در مناطق مختلف شهر باعث ايجاد مزاحمت براي پليس تهران شده بود، به گونه‌اي كه در هر 42 مرتبه ماموران به محل اعلامي اعزام شده و دريافتند كه گزارش دريافتي كذب است كه با پيگيري اداره حقوقي مشاره اليه به مرجع قضايي معرفي شد.

كريمي در ادامه با بيان اينكه گاها مزاحمان در تماس‌هاي تلفني از اپراتورها درخواست مي‌كنند كه تنها با آنان صحبت كنند، گفت: چندي پيش مردي به طور ميانگين 28 مرتبه با مركز 110 تماس گرفته و عنوان مي‌كرد كه «با آقا محمد كار دارم» كه اين موضوع نيز تحت پيگيري قرار گرفت و مزاحم تلفني به مرجع قضايي معرفي شد.

معاون عمليات پليس پايتخت با بيان اينكه چندي پيش نيز مردي با برقراري 218 تماس با مركز فوريت‌هاي پليسي 110 اقدام به ارائه گزارش‌ها و اخبار كذب در مورد وقوع نزاع، درگيري، مزاحمت كرده بود، گفت: چندي پيش نيز فردي با برقراري بيش از 17 تماس ضمن ارائه گزارش كذب اقدام به فحاشي به اپراتورهاي 110 كرد.

قطع 220 شماره تلفن مزاحم مركز 110

وي با اشاره به هماهنگي‌هاي انجام‌شده با شركت‌هاي مخابراتي ايران گفت: سال گذشته با همكاري مركز مخابرات ايران (همراه اول) حدود 220 شماره تلفن كه اقدام به ايجاد مزاحمت براي مركز 110 كرده بود قطع شد.

معاون عمليات پليس پايتخت با اشاره به پيگيري‌هاي موثر اداره حقوقي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ گفت: مركز 110 با هماهنگي اداره حقوقي پليس تهران اقدام به طرح شكايت از مزاحمان كرده و با هماهنگي‌هاي انجام شده با مراجع‌قضايي و شركت‌هاي مخابراتي رسيدگي به پرونده مزاحمان تلفني مركز 110 با جديت انجام مي‌گيرد.

وي افزود: در مواردي كه مخابرات اقدام به قطع خط شماره مزاحمان مي‌كند، مزاحمان براي رفع اين مشكل بايد به اداره حقوقي پليس فاتب مراجعه كرده تا قطع‌شدگي تلفن اين افراد رفع شود.

كريمي افزود: چندي پيش نيز يكي از شماره‌هاي مزاحمان قطع شده كه در بررسي‌هاي بعدي مشخص شد فرزند اين خانواده اقدام به ايجاد مزاحمت براي مركز فوريتي پليس 110 كرده و هنگامي كه ما در اين طفل براي پيگيري مشكل قطع‌شدگي خطوط به اداره حقوقي پليس تهران مراجعه كرد كه بسيار شوكه واز اقدام كودك 8 ساله عذرخواهي كرد.

معاون عمليات پليس تهران بزرگ گفت: ميانگين سني مزاحمان تلفني 110، هفت تا 18 ساله هستند كه گاها ضمن اعلام خبر كذب اقدام به فحاشي كرده،‌ گاها نيز به جاي صحبت‌كردن، فوت كرده يا نوار مبتذل پخش مي‌كنند.

كريمي با بيان اينكه موضوع تماس‌هاي تلفني مزاحمان مركز 110 به صورت ويژه در اداره حقوقي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ بررسي مي‌شود گفت: اميدواريم كليه شركت‌هاي مخابراتي تعامل خوبي با پليس داشته باشد.


95 درصد از مزاحمان از مشكلات رفتاري و رواني رنج مي‌برند

كاستي‌هاي فرهنگي باعث اين گونه رفتارهاي بيمارگونه شده است

بااين حال مجيد ابهري، جامعه‌شناس و مشاور كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در مورد چرايي ايجاد مزاحمت برخي افراد با بيان اينكه 95 درصد از مزاحمان از مشكلات رفتاري و رواني رنج مي‌برند به ايسنا گفت: استفاده از تلفن نيازمند فرهنگ و بستر فرهنگي است و اين وسيله براي سرعت در ارتباطات ايجاد شده است كه متاسفانه در بسياري از موارد نه تنها باعث آرامش نمي‌شود بلكه ابزاري براي مزاحمت و تنش‌هاي فكري و عصبي تبديل شده است.

وي با بيان اينكه كاستي‌هاي فرهنگي باعث اين‌گونه رفتارهاي بيمارگونه شده است گفت: افرادي كه اقدام به چنين كاري مي‌كنند بايد خود را به جاي فردي بگذارند كه تلفن او با هدف مزاحمت به صدا در مي‌آيد.

ابهري با بيان اينكه در كنار مزاحمت‌هاي خانگي برخي مزاحم شماره‌هاي خدماتي و درماني همچون آتش‌نشاني، اورژانس و پليس مي‌شوند گفت: اين نهادها با قصد خدمت به مردم جامعه و رسيدگي به مشكلات آنان ايجاد مي‌شود و اشتغال خطوط آنها باعث ايجاد مشكلات براي ديگر هموطنان مي‌شود و مزاحمان نبايد انرژي، وقت و حوصله اين خدمتگزاران را بي‌هوده تلف كنند.

ابهري با بيان اينكه ايجاد مزاحمت براي مراكز خدماتي و درماني فقط از سوي كساني كه با آزار ديگران آرامش مي‌گيرند به اين افراد پيشنهاد كرد كه براي دريافت خدمات مشاوره‌اي حتما به روانشناس مراجعه كنند چرا كه فردي كه داراي روان سالم و عقل درست باشد براي ديگران مزاحمت ايجاد نمي‌كند.

مزاحمت تلفني، كاري براي پركردن اوقات فراغت

دكتر محسن تبريزي، روانشناس اجتماعي نيز بررسي علت مزاحمت تلفني را نيازمند كار مطالعاتي عميق عنوان كرد و به ايسنا گفت: در رابطه با اين گونه مسائل نمي‌توان با حدس و گمان به رفتارشناسي اين دست از افراد كه به نوعي بيمار هستند، پرداخت.

وي افزود: ممكن است نوجوانان و جواناني كه مبادرت به مزاحمت تلفني براي نهادهايي همچون اورژانس، آتش‌نشاني و حتي پليس مي‌كنند به دنبال پركردن اوقات فراغت يا هيجان‌جويي باشند، از اين رو براي شناخت دقيق علت بروز چنين رفتاري بايد تحقيق ميداني و جامع انجام داد.

برابر قانون ایجاد مزاحمت جرم تلقی شده است و شامل فردي مي‌شود كه با استفاده از تلفن يا ساير وسايل مخابراتي، بي‌جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقيقي يا حقوقي، موجبات اذيت و آزار و سلب آسايش طرف دیگر را فراهم کند.

بسیاری از مزاحمان تلفنی که آگاهانه دست به چنین اقدامی می‌زنند از عقوبت کار خود آگاه نیستند چرا که اگر اين افراد مي‌دانستند که برابر قانون از آنجایی که ايجاد مزاحمت تلفني يك فعل عمدي آگاهانه است و افراد پس از اثبات مزاحمت به یک تا شش ماه حبس محكوم می‌شوند یا حتی برابر ماده 727 قانون مجازات اسلامي اين جرم را در عداد جرايم قابل گذشت احصا نكرده است و برابر قانون هر كس وسيله مخابراتي در اختيار خود را وسيله مزاحمت ديگري قرار دهد يا با عمد و سوء نيت ارتباط ديگري را مختل كند براي بار اول پس از كشف، ارتباط تلفني او به مدت يك هفته همراه با اخطار كتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه‌هاي مربوطه مي‌شود و براي بار دوم ارتباط تلفني او به مدت سه ماه همراه با اخطار كتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه‌هاي مربوطه و تقاضاي مشترك خواهد بود و براي بار سوم، شركت، ارتباط تلفني وي را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوري منصوبات تلفن کرده و وديعه مشتري را پس از تسويه حساب مسترد خواهد کرد؛ شايد هیچگاه دست به اين اقدامات مجرمانه نمي‌زند.

ایرانسل با مزاحمان تلفني چه می‌کند؟

هرچند همانگونه که مدیران ارشد اورژانس تهران، خدمات ایمنی شهر تهران و ... عنوان کردند تعداد مزاحمانی که تعمدا اقدام به ایجاد مزاحمت می‌کنند کم است اما با دقت در گفته‌های آنان در می‌یابم که عدم همکاری ایرانسل يكي از مشكلات مشترك آنهاست كه قطعا مسوولان مربوطه بايد در اين خصوص اقدامي موثر انجام دهند.

از سوي ديگر همانگونه که مدیر روابط عمومی اورژانس در اظهارات خود بدان اشاره کرد که «گاها دانش‌آموزان با استفاده از تلفن عمومی اقدام به ارائه خبر کذب کرده و پس از رسیدن اورژانس به محل برای آنان دست تکان داده و می‌خندند» و با تکیه بر اظهارات ساير مسوولان، نوجوانان عمده مزاحمان تفریحی را تشکیل می‌دهند كه اين امر مي‌طلبد تا وزارت آموزش و پرورش در خصوص چنين اقداماتي برنامه‌هاي فرهنگسازي را به مرحله اجرا گذارد و دانش‌آموزان را از خطرات احتمالي چنين اقداماتي آگاه سازند.

فارغ از مزاحمت‌های تلفنی که از طریق تلفن ثابت، همگانی،‌ همراه و سیم‌کارت‌های اعتباری انجام و مخاطب آن اشخاص حقیقی هستند،‌ برخی از این مزاحمت‌های تلفنی با سازمان‌های خدماتی همچون آتش‌نشانی،‌ اورژانس و پلیس می‌تواند در برخي موارد به قیمت گرفتن جان و مال یک شهروند باشد. چرا كه تماسي که برای مزاحمان جنبه سرگرمی و مزاح دارد شايد برای شهروند دیگری که در آن لحظه نيازمند حضور و كمك يك نيروي امدادي يا عملياتي است جنبه حیاتی داشته باشد. موضوعي كه شايد تا كنون مورد توجه مزاحمان تلفني نبوده است.


منبع : مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.





جستجو
آرم اورژانس115 (۸۰۲۱ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...